Lan je zelnata rastlina iz družine Linaceae. Prepoznaven je po čudovitih modrikastih cvetovih, gojijo ga zaradi vlaknin in oljnic. Lanena vlakna so zelo priljubljena v tekstilni industriji, omogočajo pridobivanje težkih tkanin do finih platen. Lanena semena so prav tako priljubljena za pridobivanje rastlinskega olja in so priznana po svojih zdravstvenih in kozmetičnih koristih. So izjemno bogati z alfa-linolensko kislino (omega-3), esencialno maščobno kislino, ki je v naši prehrani primanjkuje. Lanena semena so polna vlaknin in mineralov. Najdemo tudi lignane in fitoestrogene. Njihov nevtralen okus omogoča, da jih vključimo v vse kulinarične pripravke. Vrline teh majhnih semen so številne: protivnetno, antioksidativno, odvajalno, hipolipidemično itd. Toliko koristi, ki se borijo proti osteoporozi, kožnim boleznim, zaprtju, utrujenosti, boleznim srca in ožilja itd. Lanena semena uživamo na dva različna načina: cela, da pospešimo njihov vpliv na črevesni prehod, zmleta in surova, da izkoristimo več hranilnih snovi. Latinsko ime: Linum usitatissimum. Botanična družina: Linaceae. Uporabljeni del: seme.

Ta članek je bil posodobljen dne 25/07/2023

Padec za podjetje

Ekološka rjava lanena semena...
bogata z omega-3
Od 6,50 €
voziček s sliko
ORGANSKA Chia semena
bogata z omega-3
Od 5,25 €
voziček s sliko
ČAJEVEC
ORGANSKO eterično olje
Od 2,75 €
voziček s sliko
Jojoba
Organsko deviško rastlinsko olje
Od 6,25 €
voziček s sliko
ORGANSKA semena buč...
bogato z antioksidanti
Od 6,75 €
voziček s sliko
BIO sončnična semena...
bogato z vitaminom E
Od 10,25 €
voziček s sliko
-10% na vaše naročilo, velja do nedelje (23. junija): PROM-1706

Za spodbujajo hujšanje

Lanena semena so koristna za pomoč pri uravnavati svojo težo, glede na vrsto prednosti, ki jih imajo:

  • Delovanje zaviralca apetita: lanena semena zaradi topnih vlaknin (5,4 g na 20 g) v stiku z vodo nabreknejo. Povečajo volumen prehranskega bolusa, kar nas spodbudi k zmanjšanju velikosti porcij obroka.

  • Hipoenergijsko delovanje: laneno seme zmanjša absorpcijo drugih hranil, vključno z ogljikovimi hidrati in maščobami. Lan je namreč bogat z vlakninami, ki upočasnjujejo in omejujejo dostop prebavnih encimov do njihovih substratov. Navsezadnje lanena semena zmanjšajo energijski učinek obrokov.

Upoštevajte pa, da nobena hrana sama po sebi ne omogoča izgube teže! Lanena semena dajejo spodbudo. Za spodbujanje izgube teže je treba pregledati vse prehranjevalne navade.

Nasvet dietetika-nutricionista:

  • Kot prehransko zdravljenje: zaužijte 10 g lanenih semen, dvakrat na dan, pred vsakim obrokom, 12 tednov. Začnite s 5 g in postopoma povečujte.

  • V zeliščnem čaju : zeliščni pripravek obogatite z 20 g zdrobljenih lanenih semen (4 čajne žličke) za 1 L zeliščnega čaja. Pustite stati deset minut, filtrirajte in uživajte.

  • Dnevno: v svoje kulinarične pripravke potresite lanena semena, in sicer eno žlico na dan.

Za preprečiti bolezni srca in ožilja

Lanena semena obljubljajo širok spekter koristi za srce in ožilje. Njihovo bogastvo vlaknin jim daje a aktivnost za zniževanje holesterola. Pravzaprav topna vlakna tvorijo mreže, ki zajemajo holesterol iz hrane. Posledično se zmanjša absorpcija holesterola.

Tudi, lanena semena vsebujejo večkrat nenasičene maščobne kisline (PUFA) in zlasti omega-3 (kisline alfa-linolen). Slednji prispevajo k ponovnemu uravnovešanju ravni holesterola s spodbujanjem znižanja LDL-holesterola (slabega holesterola) in zvišanja HDL-holesterola (dobrega holesterola).

Še enkrat, lanena semena ne morejo narediti ničesar brez splošne spremembe življenjskega sloga, še posebej v primerih motenj lipidemij, ki imajo več izvorov.

The lanena semena imajo tudi hipotenzivno moč. Zdi se, da znižajo sistolični in diastolični krvni tlak za -2 mmHg oziroma -1,8 mmHg. Upoštevajte, da ta lastnost ni opažena pri osebah brez motenj krvnega tlaka. To pomeni, da pri sistoličnem krvnem tlaku, nižjem od 140 mmHg in/ali diastoličnem krvnem tlaku, nižjem od 90 mmH, lanena semena nimajo učinkov. Učinkoviti so le pri visokem krvnem tlaku.

Zaradi zniževanja holesterola in hipotenzivnih lastnosti lanena semena omejujejo zaplete, opažene pri aterosklerotičnih plakih (predhodnik kardiovaskularnih patologij).

Nasvet dietetika-nutricionista:

  • Zaužijte 20 g lanenih semen na dan, 12 tednov, po možnosti okoli obrokov. Začnite s 5 g, nato postopoma povečujte vsaka dva dni.

  • Dnevno: v svoje kulinarične pripravke potresite lanena semena, in sicer eno žlico na dan.

Za izboljšati črevesni tranzit

Več kot četrtino prehranske sestave lanenih semen predstavljajo topne in netopne vlaknine. Topna vlakna ob stiku z vodo tvorijo viskozen gel. V prebavnem traktu to povzroči hidracijo blata, kar spremeni njegovo teksturo in postane mehkejše. Kar zadeva netopne vlaknine, v stiku z vodo nabreknejo. Tako znotraj prebavnega trakta obtežijo blato, kar pripomore tudi k spodbujanju črevesne peristaltike.

V kratkem, odvajalni učinek lanenih semen opazimo s spremembo konsistence blata.

Nasvet dietetika nutricionista:

  • Začasno zaprtje, zdravljenje z lanenimi semeni: zaužijte 20 g (4 žličke) lanenih semen, surovih, celih, v hladni tekočini in na prazen želodec, 5 dni.

  • Kronično zaprtje, dnevni vnos lanenih semen: zaužijte 15 g (3 žličke) lanena semena, surova, cela, v hladni tekočini in na tešče, dnevno.

  • V zeliščnem čaju : zeliščni pripravek obogatite z 20 g zdrobljenih lanenih semen (4 čajne žličke) za 1 L zeliščnega čaja. Pustite stati deset minut, filtrirajte in uživajte.

Za uredite svojo sladkorno bolezen

Lanena semena ne vsebujejo ogljikovih hidratov, kar pomeni, da zaužita sama po sebi ne spreminjajo ravni krvnega sladkorja (koncentracije glukoze v krvi).

Priložena lanena semena zmanjšajo glikemično obremenitev obroka. Lanena semena namreč zaradi svojih makrohranil (vlaknin, lipidov in ogljikovih hidratov) zmanjšujejo razpoložljivost sladkorjev v obroku. Posledično uravnavajo raven krvnega sladkorja z omejevanjem hiper-variacij ravni krvnega sladkorja. Pri sladkorni bolezni je ta pojem bistvenega pomena, saj je potrebno telesu pomagati stabilizirati raven sladkorja v krvi. Ravnovesje sladkorja v krvi kaže HbA1C ali glikirani hemoglobin. Meta-analiza tudi trdi, da lanena semena znatno znižajo HbA1C pri bolnikih s sladkorno boleznijo.

Nasvet dietetika-nutricionista:

  • Zaužijte 15 g lanenih semen na dan 8 do 12 tednov. Začnite s 5 g, nato postopoma povečujte vsaka dva dni. Najbolje je, da prigrizke spremljate z lanenimi semeni, da opazujete njihov potencial za stabilizacijo krvnega sladkorja.

  • Dnevno: v svoje kulinarične pripravke potresite lanena semena, in sicer eno žlico na dan.

Za boj proti oksidativnemu stresu

Različne hranilne snovi lanena semena pomagajo zavirati proste radikale prisoten v telesu. Prvič, široka paleta fenolnih spojin v lanu lahko prepreči oksidacijsko verigo celic, kot so fenolne kisline (ferulna kislina, klorogenska kislina, galna kislina), flavonoidi (C-flavon in flavon O-glikozidi) ali lignani. . Poleg tega sta baker in mangan v lanenih semenih prisotna v znatnih količinah: 20 g lanenih semen pokrije 26 % potreb po bakru in 20 % potreb po manganu. Ta dva elementa v sledovih sta bistvena za delovanje antioksidativnih encimov.

Nasvet dietetika-nutricionista:

  • Zaužijte 20 g lanenih semen na dan, začnite s 5 g.

  • Dajte prednost rahlo zdrobljenim lanenim semenom, da bodo hranila lažje dostopna. Mletje vam omogoča, da se znebite neprebavljive lupine. 

Za nosečnica

Lanena semena idealni zavezniki za nosečnica. Obljubljajo, da bodo zmanjšale nekatere neprijetnosti nosečnosti, kot je zaprtje. S svojo bogatostjo lipidov spodbujajo tudi dober razvoj dojenčka in pomagajo ohranjati materine mineralne zaloge. Končno se lanena semena borijo proti oksidativnemu stresu, dejavniku, ki poveča tveganje za zaplete v nosečnosti.

Upoštevajte pa, da lanena semena vsebujejo lignane, ki so fitoestrogeni. Iz previdnosti se nosečnicam in doječim materam odsvetuje uživanje preveč hrane, ki vsebuje fitoestrogene. Poleg tega se zdi, da se v lanenih semenih verjetno kopiči kadmij, kar bi povečalo tveganje za nastanek raka na dojki za nadaljnje življenje dojenčka (glede na študijo, izvedeno na podganah).

Vendar se zdi, da se razmerje med koristjo in tveganjem nagiba k koristim. Lanena semena imajo precej koristi, najbolj zanimiva pa je njihova pametna poraba.

Nasvet dietetika-nutricionista:

  • Na dan zaužijte največ 20 g lanenih semen iz ekološke pridelave.

Neutemeljen sloves

“Lanena semena blažijo simptome menopavze”

Menopavza ustreza prenehanju proizvodnje estrogena (spolnih hormonov) v jajčnikih. Ta hormonski padec lahko povzroči določene simptome: utrujenost, vročinski oblivi, nočno potenje, motnje razpoloženja, suhost nožnice itd.

The lanena semena vsebujejo fitoestrogene, lignani, ki imajo strukturo blizu estrogenom. Ta strukturna podobnost daje lanenim semenom estrogene lastnosti: posnemajo estrogene. Ampak to refleksija je hipotetična ! Številne študije, vključno z resno metaanalizo, se strinjajo, da ovržejo to lastnost. Torej, lanena semena ne pomagajo izboljšati simptomov, saj zapolnijo pomanjkanje estrogena

“Lanena semena izboljšajo videz kože”

Lanena semena ponujajo celo vrsto bioaktivnih spojin, ki imajo same po sebi zdravstvene ali kozmetične lastnosti. Nekatere študije opažajo a izboljšanje videza kože (zmanjšanje vnetij in pigmentnih madežev) po izolaciji in dodatku terapevtskega odmerka bioaktivnih lanenih spojin.

Čeprav so obetavni, rezultatov ni mogoče prepisati na celotno laneno seme: kaj pa količine, ki so na voljo v lanenih semenih? Interakcije med vsemi komponentami? Dnevne količine potrošnega materiala?

Nobena študija ni dokazala, da imajo cela lanena semena koristi za kožo.

Varnostni ukrepi za uporabo

  • V prevelikih količinah lahko lanena semena povzročijo drisko.

  • Zaradi njihovega estrogenega delovanja se pred uživanjem lanenih semen obvezno posvetujte z zdravnikom za nosečnice, doječe matere, otroke, mlajše od 6 let, in ljudi s hormonsko odvisno patologijo.

  • Pri divertikulozi se lanena semena močno odsvetujejo.

  • Pri težavah s požiranjem se lanena semena odsvetujejo.

Hranilne vrednosti

Prehranski elementi

na 100g

za 20g

% RDA* na 100 g

% RDA* za 20 g

Energija (Kcal)

533

106,6

27

5,4

Energija (Kj)

2232

446,4

27

5,4

Lipidi (g)

42,2

8,44

60

12

Nasičene maščobne kisline (g)

4,61

0,922

23

4,6

Enkrat nenasičene maščobne kisline (g)

8,31

1,662

 

 

Polinenasičene maščobne kisline (g)

27,2

5,44

 

 

Ogljikovi hidrati (g)

3,56

0,712

1

0,2

Vključno s sladkorji (g)

1,4

0,28

2

0,4

Vključno s škrobom (g)

0,35

0,07

 

 

Prehranske vlaknine (g)

26,9

5,38

 

 

Beljakovine (g)

21,3

4,26

43

8,6

Sol (g)

0,095

0,019

2

0,4

Vitamin A (µg)

5

1

1

0,2

Vitamin B1 (mg)

0,47

0,094

43

8,6

Vitamin B2 (mg)

0,01

0,002

1

0,2

Vitamin B3 (mg)

0,1

0,02

1

0,2

Vitamin B5 (mg)

0,81

0,162

14

2,8

Vitamin B6 (mg)

0,17

0,034

12

2,4

Vitamin B9 (µg)

71,6

14,32

36

7,2

Vitamin B12 (µg)

0

0

0

0

Vitamin C (mg)

0

0

0

0

Vitamin D (µg)

0,25

0,05

5

1

Vitamin E (mg)

0,5

0,1

4

0,8

Vitamin K (µg)

4,55

0,91

6

1,2

Kalcij (mg)

210

42

26

5,2

Klorid (mg)

100

20

13

2,6

Baker (mg)

1,3

0,26

130

26

Železo (mg)

5,7

1,14

41

8,2

Jod (µg)

20

4

13

2,6

Magnezij (mg)

300

60

80

16

Mangan (mg)

2

0,4

100

20

Fosfor (mg)

560

112

80

16

Kalij (mg)

750

150

38

7,6

Selen (µg)

20

4

36

7,2

Cink (mg)

5,1

1,02

51

10,2



*priporočen dnevni vnos

Več o rastlini: Gojeni lan

Gojeni lan je enoletna zelnata rastlina iz družine linovk (Linaceae). Rastlina lanu lahko doseže 1 m višine. Ima suličaste liste in čudovite svetlo modre cvetove. Njegov izvor je še vedno spontan in neznan, prihajal naj bi iz Evrazije. Človek ga je zelo hitro gojil in udomačil zaradi njegovih vlaken, ki se uporabljajo za tekstil, in njegovih semen, predelanih v rastlinsko olje ali zaužitih kot so.

Trenutno opažamo razliko med divjim lanom, ki je manjši, in gojenim, ki je večji. Lan cveti od aprila do julija. Po oploditvi iz cvetov nastanejo laneni plodovi: lanene kapsule. Kapsula je visoka 1 cm in vsebuje približno deset lanenih semen.

Lanene rastline cenijo svetlo podnebje in rahlo bazična tla. Obstaja več vrst lanu, ki imajo cvetove zelo različnih barv od »navadnega« lanu: rdeče, bele in rumene. Med temi sortami so ena na voljo zlata lanena semena, ki imajo pol manj vlaknin kot rjava lanena semena.

Ali lanena semena vsebujejo cianid?

Naravno, lan sintetizira cianogeni glikozid, da se brani pred plenilci, to imenujemo cianogeneza. Pri mletju lanenih semen pride encim, ki je sposoben razgraditi cianogeni glikozid, v stik z njegovim substratom, pri čemer se sprosti vodikov cianid. Obstaja torej veliko vodikov cianid v lanenih semenih.

Naj te ne bo strah, je skoraj nemogoče se je zastrupiti z lanenimi semeni. Kljub prisotnosti cianida naše telo lahko prenese nizke odmerke. Da bi to postalo zaskrbljujoče, bi morali zaužiti več kot 100 g lanenih semen na dan, in to vsak dan. Upoštevajte, da poleg tega v literaturi niso našli zastrupitve s cianidom z lanenimi semeni. Poleg tega se toksičnost lanenih semen močno zmanjša, če so sveže zmleta ali kuhana.

Padec za podjetje

Ekološka rjava lanena semena...
bogata z omega-3
Od 6,50 €
voziček s sliko
ORGANSKA Chia semena
bogata z omega-3
Od 5,25 €
voziček s sliko
ČAJEVEC
ORGANSKO eterično olje
Od 2,75 €
voziček s sliko
Jojoba
Organsko deviško rastlinsko olje
Od 6,25 €
voziček s sliko
ORGANSKA semena buč...
bogato z antioksidanti
Od 6,75 €
voziček s sliko
BIO sončnična semena...
bogato z vitaminom E
Od 10,25 €
voziček s sliko
-10% na vaše naročilo, velja do nedelje (23. junija): PROM-1706

Vam je bil ta članek v pomoč?

  

Povprečna ocena: 4.8 ( 702 glasov)

Bibliografija

Objava: Shafie SR, Wanyonyi S, Panchal SK, Brown L. Sestavine lanenega semena so učinkovitejše od celih lanenih semen pri odpravljanju presnovnega sindroma, ki ga povzroča prehrana pri podganah. Hranila. 22. julij 2019;11(7):1677. doi:10.3390/nu11071677. PMID: 31336561; PMCID: PMC6682963.

Objava: Parikh M, Pierce GN. Prehransko laneno seme: kaj vemo in česa ne vemo o njegovih učinkih na bolezni srca in ožilja. Lahko J Physiol Pharmacol. 2019, februar; 97 (2): 75-81. doi: 10.1139/cjpp-2018-0547. Epub 2018, 18. december. PMID: 30562057.

Delo: Pouyat-Leclère, J. (2013). Vodnik po hrani z antioksidanti. Thierry Souccar Editions & La Nutrition.fr

Delo: Dufour, A., & Garnier, C. (2019). Moja biblija zdravih superživil. Leduc.S Praktično.

Delo: Bouarfa, M. in Pensé-Lheritor, A. (2016). Oblikovanje prehranskih dopolnil - trg, razvoj, regulacija in učinkovitost. TEHNIČNI & DOC.

Spletna stran : eFlore. (nd-b). Tela Botanica. https://www.tela-botanica.org/eflore/?referential=bdtfx&level=2&module=fiche&action=fiche&num_nom=39487&type_nom=&nom=&onglet=description

Spletna stran : Modri ​​lan, semena z zdravilnimi lastnostmi: cvet, setev in gojenje na vrtu. (nd). Svet. https://jardinage.lemonde.fr/dossier-197-lin.html

Spletna stran : Lan - fitoterapija. (nd). VIDAL. https://www.vidal.fr/parapharmacie/phytotherapie-plantes/lin-linum-usitatissimum.html

Spletna stran : Lini seme. (2021). Evropska agencija za zdravila. https://www.ema.europa.eu/en/medicines/herbal/lini-semen

Povezani članki